Hjälp

Om du vill sluta att röka eller snusa finns det många sätt. Du kan ta hjälp av någon sluta röka-app, nikotinläkemedel eller via en webbsida.

Oavsett vad du väljer, måste du vara beredd på att det krävs både en stark vilja och beslutsamhet. Dessutom måste du förbereda dig, så att du har tips och knep när suget kommer.

  • Berätta för familj, vänner och på jobbet om ditt beslut – och be om stöd
  • Undvik platser och situationer som du förknippar med rökning/snusning
  • Planera in aktiviteter som distrahera dig – se gärna till att händerna är upptagna, med att t ex baka, diska, städa bilen, sticka, snickra eller liknande.
  • Ät regelbundet och drick vatten
  • Kom ihåg att belöna dig när du lyckas. Gör gärna en önskelista som du sparar till genom att lägga undan de pengar du tidigare rökte/snusade för. Räkna pengarna ofta!

Nikotinläkemedel kan hjälpa dig att kontrollera sug, abstinensbesvär och humörsvängningar. De är ett hjälpmedel under en kortare period och ger en bestämd dos nikotin som ska minskas över tid. Prata med personalen på ditt apotek om vad som passar just dig.

Det finns också receptbelagda läkemedel som inte innehåller nikotin, men som har bra effekt för vissa. Rådgör med din läkare. Dessa läkemedel ska alltid kombineras med stöd av en tobaksavvänjare.

Att få hjälp hos en tobaksavvänjare tredubbla dina chanser att lyckas, jämfört med att försöka sluta på egen hand!
Via Mina vårdkontakter, din hälsocentral eller läkare kan du få hjälp att hitta närmsta tobaksavvänjare.

Du kan alltid kontakta
Margareta Jonsson
Diplomerad tobaksavvänjare och Projektledare kampanjen STOPP Det är du värd!
Tel: 0933-138 20
E-post: margareta.m.jonsson@vll.se

Sluta röka-linjen Telefon: 020-84 00 00 eller på webben

1177.se Hjälp att sluta röka

1177.se Hjälp att sluta snusa

Appar som stöd att sluta. Via 1177.se hittar du Rökfri  
Ungdomsmottagningar på nätet har appen Fimpaaa!